Van de legendarische reeks Agatha Christie’s Poirot zijn al enkele seizoenen op Blu Ray verschenen.
De eerste seizoenen werden oorspronkelijk op 16 mm film opgenomen in 4/3 formaat.
De resolutie van een DVD (MPEG2) is ontoereikend om de volledige kwaliteit van de 16 mm film weer te geven.
Maar met Blu Ray lukt dat wel.
Hoewel men nu niet direct IMAX (70 mm film) kwaliteit moet verwachten is de beeldkwaliteit vrij behoorlijk.
De latere seizoenen in 16/9 formaat blijken op elektronische wijze te zijn geregistreerd (beeldband) en dat zal ook te merken zijn in de Blu Ray versies.
Of de Poirot Blu Ray’s ooit in de lage landen met Nederlandse ondertitels zullen op de markt gebracht worden is koffiedik kijken.
Ze zijn wel al online te vinden (seizoen 1 tot en met 6 alsook seizoen12) en te bestellen, maar bij mijn weten enkel met Engelse ondertitels.
Er circuleren op het net 720p versies van deze Blu Ray’s.
Ik heb de bestaande ondertitels gesynct en aangepast aan deze “HighCode†versies.
Sommige ondertitels waren retail sub’s waar ik zoveel mogelijk de ripfouten van heb verbeterd en de onvertaalde passages heb vertaald.
Andere seizoenen waren dan weer custom made amateurvertalingen, waar ik ook de ondertitels heb verbeterd en bewerkt, gaande van grammaticaal fouten, overlappende ondertitels, onvertaalde passages, enz, enz.
De seizoenen en afleveringen van de reeks Poirot volgen geen vast stramien zoals we dat gewend zijn van de Amerikaanse serie’s.
Het is een beetje chaotisch.
Zo volgen de twee eerste seizoenen de indeling volgens Bierdopje.
Behalve dat op Bierdopje in seizoen 2 er 10 afleveringen blijken te zijn.
Deze tiende aflevering The Mysterious Affair at Styles “ “is eigenlijk een buitenbeentje, een buiten seizoen aflevering eigenlijk, die men hier bij Bierdopje gemakshalve toegevoegd heeft op het eind van seizoen 2.
Op de Blu Ray’s echter staat “The Mysterious Affair at Styles†aan het begin van seizoen 3, waardoor de andere afleveringen allemaal één plaats opschuiven.
“The Mysterious Affair at Styles†is ook de enige aflevering die ik compleet zelf vertaald heb, daar waar ik me bij de andere afleveringen beperkt heb tot het syncen en bewerken ervan.
Ook met seizoen 12 klopt er één en ander niet, hier op Bierdopje.
De aflevering “The Clocks†is eigenlijk aflevering 1 van seizoen 4 en staat hier op Bierdopje (verkeerdelijk) als aflevering 4.
Dus 4 moet eigenlijk op 1 komen te staan, waardoor de andere afleveringen weerom een plaatsje opschuiven.
Volge wie nog volgen kan.
Op deze site hier klikken is meer informatie te vinden over deze Blu Ray versies van Poirot.
Er wordt onder meer uitgelegd hoe deze Blu Ray’s tot stand zijn gekomen en ook meer over de beeld- en geluidskwaliteit, weliswaar allemaal in het Engels natuurlijk.
Veel kijkplezier in hoge beeldkwaliteit.