BierdopjeV3 Alpha nu beschikbaar. Wil je helpen? Kijk dan hier
|
|||||
Auteur | Bericht | ||||
---|---|---|---|---|---|
MugenJin |
Geplaatst op zondag 21 maart 2010 15:33 |
||||
Beheerder
Hoi Bierdopje-gebruiker, Inhoudsopgave:
Kan ik hier afleveringen downloaden van mijn favoriete serie(s)? Nee, deze site host uitsluitend ondertitels van je favoriete series. Maar er werden hier toch nzb's gehost? Dat klopt, maar die zijn met ingang van 1 september 2009 verwijderd, en nee, deze komen niet terug. Zie ook: Uitschakeling NZB-functies. Wat kan ik dan wel allemaal doen op deze site? Vrij veel. Zoals reeds gezegd host de site een grote verscheidenheid aan ondertitels van series. Je kunt series toevoegen aan je favorieten zodat je niks hoeft te missen. Je kunt nieuws vinden over series. Je kunt aangeven welke afleveringen je reeds in je bezit hebt en welke je al hebt gekeken. Enzovoort, enzovoort. Hoe kan ik ondertitels downloaden? Het makkelijkste is door allereerst de series die je volgt aan je favorieten toe te voegen (wordt hierna uitgelegd). Daarna is het een kwestie van gebruik maken van het vierde icoontje (Nederlandse vlag) en het vijfde icoontje (Amerikaanse vlag) die achter elke afleveringsnaam staan om de ondertitels te downloaden. Nadat je op het Nederlandse of Amerikaanse vlaggetje hebt geklikt, komt er een lijst met beschikbare ondertitels tevoorschijn waaruit je je keuze kunt maken. Standaard zie je de laatste vijf afleveringen staan, met de bijbehorende ondertiteling. Voor oudere ondertitels kan je navigeren via "Afleveringen". Het Nederlandse en Amerikaanse vlaggetje zijn grijs in plaats van dat ze hun gebruikelijke kleur hebben. Wat houdt dit in? Dat houdt in dat er nog geen ondertitels aanwezig zijn voor deze desbetreffende aflevering. Kijk of er al een WIP gestart is (het icoontje voor het Nederlandse vlaggetje). Is dit niet het geval, dan kun je wellicht zelf de WIP starten om de aflevering te vertalen (wordt later uitgebreider uitgelegd). Hoe voeg ik series toe aan mijn favorieten? Dit doe je door allereerst de desbetreffende serie op te zoeken via de zoekmachine rechtsboven of via het "Series"-menu (alleen voor lopende series) naast het "Home"-menu. Als je de serie hebt gevonden, kom je terecht om de overzichtspagina van die serie. Als het goed is, zie je aan je rechterhand een knop waarop staat "Favorieten". Als je hierop klikt, voeg je de serie toe aan je favorieten, waarna deze series in je "Mijn Shows" zal worden opgenomen. Ik kan de serie die ik zocht niet vinden? Waarom niet en is dit op te lossen? Het kan voorkomen dat je een bepaalde serie (nog niet) kunt vinden hier op de site. Dit komt omdat onze data rechtstreeks vanaf TheTVDB komt en als het daar niet staat, is het hier natuurlijk ook niet aanwezig. Ook kan het zijn dat het wel op TheTVDB staat en nog niet hier, dat is een update issue geweest. Of dat episode data niet (meer) klopt. Series/afleveringsdata en many more kan daar gewoon toegevoegd/aangepast worden als je je even registreert. Zie ook: Fout in episode data of foutieve gegevens op Bierdopje. Ik heb zoveel series in mijn favorieten staan dat de dropdown lijst van "Mijn Shows" wel erg lang begint te worden, kan ik hier iets aan doen? Ja, dat kan. Via "Instellingen", net boven je "Mijn Shows" dropdown lijst, kun je aangeven of je series die reeds afgelopen zijn uit je lijst wilt hebben. Standaard worden afgelopen series nog wel weergegeven, maar dan grijs en doorstreept. En ja, we weten dat dit niet het geval is in Google Chrome en Safari, dat is een probleem van Chrome en Safari en geen bug van ons. Verder kun je via "Instellingen" nog meer aanpassen, zoals het verbergen van Specials en de "Time-wasted"-menu gebruiken met reclame-filter erin (42 min in plaats van 60 min). Hoe kan ik aangeven dat ik een aflevering reeds in mijn bezit heb en/of al heb gekeken? Dit kun je op meerdere manieren doen. Afleveringen van series die in je favorieten staan en die de dag ervoor zijn uitgezonden, komen automatisch op de homepage te staan. Naast de titel van de serie en de afleveringsnaam zie je vijf icoontjes staan. De eerste twee van deze vijf icoontjes kun je gebruiken om aan te geven of je een aflevering reeds in je bezit hebt en/of al hebt gekeken. De eerste is om aan te geven dat je een aflevering reeds in je bezit hebt en de tweede is om aan te geven dat je een aflevering al hebt gezien. Maar hoe zit het dan met oudere afleveringen? Oudere afleveringen kun je als verkregen/gekeken aangeven via het "Maandoverzicht" (zoals de naam al zegt, voor afleveringen die de afgelopen maand zijn uitgezonden) of wederom via de "Series"-pagina. Het "Maandoverzicht" kun je vinden op de homepage of via je profiel. Via de series-pagina kun je daarna navigeren naar het "Afleveringen-menu". In dit "Afleveringen"-menu kun je aangeven van welk seizoen je iets wilt aangeven als verkregen/gekeken. Maar wat is het nut om aan te geven welke afleveringen ik reeds in mijn bezit heb en/of welke ik al heb gekeken? Dit is uitsluitend voor statistiek purposes. In je profiel kun je dan zien hoeveel afleveringen je in totaal als verkregen en gekeken hebt aangegeven. Bovendien kun je in het "Time-wasted"-menu (te vinden via je profiel) zien hoeveel tijd je daaraan uiteindelijk hebt "verspild". Wat kan ik met de overige drie icoontjes? De overige drie icoontjes hebben te maken met het faciliteren van de ondertiteling op de site. Het derde icoontje is om een WIP (Work In Progress) te starten, omdat je een bepaalde aflevering wilt gaan vertalen. Het vierde en vijfde icoontje zijn voor het downloaden van ondertitels. Dit is hiervoor al besproken. Waar kan ik informatie vinden over series? Door allereerst naar de desbetreffende serie te navigeren. Je komt standaard uit op de overzichtspagina. Het menu ernaast genaamd "Nieuws" is de plek waar je nieuwe informatie over je series kunt vinden (mocht dat aanwezig zijn). Bovendien is op de homepage ook nog het laatste nieuws te vinden, en wel helemaal rechtsonder. Ik heb nieuwe informatie gevonden over een serie, waar kan ik deze toevoegen? Als normale gebruiker kun je geen nieuws toevoegen. Dit is gedaan om wildgroei aan nieuws te voorkomen en om te voorkomen dat speculaties als feiten op de site worden neergezet. Ik wil graag mijn nickname veranderen, kan dit? Zo ja, hoe? Ja, je kunt je nickname laten aanpassen. Dit doe je door dit aan te vragen op het forum in het "Lieve-Adjes"-sectie. Let op, dit kan maar één keer per jaar. Zie ook: Regels voor nick change. Ik wil graag gaan vertalen, wat is hiervoor nodig en wat moet ik hiervoor doen? In principe hoef je hiervoor niets te doen. Als je wilt vertalen voor Bierdopje hebben we dat maar al te graag. Je hoeft je hiervoor niet nogmaals apart aan te melden op de site. Verder heb je natuurlijk kennis van Engels nodig en een programma om de ondertiteling te maken. Wij raden Subtitle Workshop aan. Ik heb een ondertiteling klaar, maar waar en hoe upload ik deze naar de site toe? Een ondertiteling upload je door gebruik te maken van het vierde icoontje. Oftewel het Nederlandse vlaggetje. Als je hierop klikt, krijg je een lijst te zien van beschikbare Nederlandse ondertitels (mits die er zijn) met daaronder de link "Sub toevoegen". Klik hierop en je kunt je ondertiteling selecteren en uploaden. Ik zie allerlei mensen op het forum met een groene nickname. Wat houdt dit in? Mensen met een groene nickname zijn vertalers op deze site. Deze status kan ook jij aanvragen nadat je tien vertalingen geüpload hebt naar de site. Dit doe je op het forum in de "Lieve Adjes"-sectie. De manier waarop dit gedaan moet worden, staat daar ook uitgelegd. Zie ook: (Vaste)Vertaler status aanvragen. Help! Het lukt me niet om de ondertiteling te uploaden, want ik krijg een of andere foutmelding. Is dit een bug? Nee, dit is geen bug. Waarschijnlijk probeer je een ondertiteling te uploaden voor een aflevering waar iemand reeds een WIP voor heeft aangemaakt. Zolang deze WIP aangemaakt is, zul je je ondertiteling niet kunnen uploaden. Heeft de WIP-starter eenmaal zijn/haar ondertiteling geüpload, dan kun je alsnog je eigen versie uploaden. Wat is zo'n WIP precies en wat kan ik ermee? Met een WIP (Work In Progress) kun je als vertaler aangeven dat je een aflevering wilt gaan vertalen. Je kunt aangeven in hoeverre je ermee gevorderd bent en een verwachte einddatum aangeven. Verder biedt dit bescherming, omdat er geen ondertiteling kan worden geüpload terwijl je WIP actief is. Dit voorkomt veel gedoe, zoals dat iemand anders een ondertiteling uploadt, terwijl jij net druk bezig was. Ik heb een WIP geprobeerd aan te maken, maar ik kan het WIP-knopje niet gebruiken. Waarom niet? Waarschijnlijk probeer je een WIP te starten voor een serie dat reeds een vaste vertaler heeft. Op onze site hebben vaste vertalers een streepje voor, omdat ze zich al geruime tijd hebben ingezet voor een bepaalde serie. Om deze reden hebben ze daarom de eerste 72 uur na de uitzending van een aflevering het alleenrecht om een WIP te starten. Maar de serie heeft nog geen vaste vertaler en toch kan ik geen WIP aanmaken. Waarom niet? Een vereiste om de WIP te kunnen gebruiken is dat je drie ondertitels hebt geüpload naar de site. Dit om te voorkomen dat, iemand zonder de intentie om serieus te gaan vertalen, de WIPs gaat blokkeren. Kan ik ook vaste vertaler worden? Zo ja, hoe? Ja, ook jij kunt vaste vertaler worden van een serie. Natuurlijk maken we je niet zomaar vaste vertaler, want als vaste vertaler mag er natuurlijk wel wat van je worden verwacht. Nadat je tien afleveringen van een serie hebt vertaald, kun je je vaste vertaler status aanvragen. Dit doe je op het forum in de "Lieve Adjes"-sectie. De manier waarop dit gedaan moet worden, staat daar ook uitgelegd. Zie ook: (Vaste)Vertaler status aanvragen. Ik las dat jullie ook een API hebben? Hoe werkt deze en kan ik dingen aanvragen? Ja, er kunnen dingen aangevraagd worden. Wat betreft de werking van de API, deze is bedoeld voor mensen die al redelijk wat verstand hebben van deze dingen. Voor verdere vragen kun je terecht in het "Developers"-forum. Zie ook: Api Versie 1 en Active Api. Ik heb een vraag die hier niet tussen staat, wat nu? Natuurlijk kun je een vraag hebben die hier (nog niet) tussen staat. Voor verdere vragen omtrent de site, ondertitels of andere dingen kun je altijd terecht op ons forum. Wellicht kunnen de andere gebruikers je verder helpen met je probleem. Zo niet, dat kun je altijd terecht in ons IRC-kanaal. Deze is te bereiken via het "Chat"-menu, of met mIRC door te connecten naar irc.bierdopje.com. En je hoeft natuurlijk niet per sé een vraag te hebben om naar ons IRC-kanaal te komen, iedereen is meer dan welkom. MugenJin wijzigde dit bericht op 25-11-2010 om 18:38, totaal 1 keer bewerkt |
||||
Advertentie | |||||
|
|||||
|