BierdopjeV3 Alpha nu beschikbaar. Wil je helpen? Kijk dan hier
|
|||||
Auteur | Bericht | ||||
---|---|---|---|---|---|
johnny323 |
Geplaatst op vrijdag 13 januari 2017 09:05 |
||||
Ik loop al een tijdje mee op deze en andere websites, dus ben redelijk op de hoogte betreffende het vertaal(BREIN)verhaal. Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
Advertentie | |||||
|
|||||
Inartie |
Geplaatst op vrijdag 13 januari 2017 12:43 |
||||
Ik denk dat als BREIN deze websites had kunnen laten sluiten of blokkeren, omdat ze buitenlandse sites zijn, ze dat allang hadden gedaan. Ik denk dat ze op de bekende sites geen invloed hebben. |
||||
Dweez |
Geplaatst op vrijdag 13 januari 2017 14:51 |
||||
Meestal wordt dat linkje er ook door de site zelf bijgezet. |
||||
FastPinguin |
Geplaatst op vrijdag 13 januari 2017 20:22 |
||||
Klopt, dit gaat bij een aantal websites automatisch. BREIN kent ondertussen de websites echt wel. Als je "ondertitels" of "subtitles" bij Google invult zie je alle bekende websites gelijk tevoorschijn komen. |
||||
Stevo |
Geplaatst op vrijdag 13 januari 2017 20:38 |
||||
Mooie fantasie heb je.. zie het zo voor me Vincit omnia veritas! |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 06:45 |
||||
Uitspraak rechtszaak de 25ste. |
||||
johnny323 |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 14:34 |
||||
Quote: Zou kunnen maar denk niet dat die sites zelf de bestanden nog eens extra gaan editten hoor. Het staat namelijk gewoon in de ondertiteling. Het zou in ieder geval niet erg slim zijn om dit te willen doen. johnny323 wijzigde dit bericht op 15-01-2017 om 15:14, totaal 1 keer bewerkt Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
johnny323 |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 14:36 |
||||
Quote: Stond vanmorgen bij NU online dat dit pas in de aankomende maanden gaat gebeuren, als je het over de FanSubs kwestie hebt... BREIN haalde in 2016 ruim 200 Websites offline Maar het zou lekker voor ons seriefans zijn als het dubbeltje eens onze kant op gaat vallen. Is voorlopig een hoop ellende van de baan en mogen we hopen dat we weer kunnen genieten van de fansubs op ons aller bierdopje... johnny323 wijzigde dit bericht op 15-01-2017 om 19:36, totaal 6 keer bewerkt Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
johnny323 |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 14:49 |
||||
Quote: Ik hoop dat je gelijk hebt, en dat meen ik oprecht. Maar ik ken iemand die heel erg dicht bij het grote "Hoofd" werkt. Die persoon wist mij te vertellen dat ze echt alles aan het monitoren zijn. Hierbij wordt er zoveel verzameld, dat een mailtje van de advocaat vaak voldoende is om een boete af te dwingen en de uploader/vertaler zijn/haar verlies neemt en ermee stopt. Nogmaals ik zeg dit allemaal niet om mijn gal op de uploaders/vertalers van series te spuigen. Het is opbouwende kritiek met goede bedoelingen, waarbij ik alle hulde en credits aan de vertalers/uploaders geef. En als voorbeeld -thepiratebay- is denk ik ook buitenlands, ze worden nog doorgegeven door o.a. ZIGGO. Maar hier gaat naar alle waarschijnlijkheid zeer binnenkort toch echt een einde aan. ZIGGO zal als ze de rechtzaak gaan verliezen -thepiratebay- moeten blokkeren. Je kunt dan wel nagaan dat andere providers op basis van de uitspraak moeten volgen en -thepiratebay- af moeten sluiten. Je kunt er dan ook wel gif op innemen wat er gaat gebeuren met die "kleine" sites die nu lekker zelf lopen te roeptoeteren dat deze serie het eerste bij hun staat, en die ondertitel exclusief voor hun is gemaakt.... R.I.P. johnny323 wijzigde dit bericht op 15-01-2017 om 15:11, totaal 2 keer bewerkt Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
johnny323 |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 15:11 |
||||
Quote: Dat zou dan wel heel erg dom zijn van deze sites. Het grote "Hoofd" is namelijk nog steeds bezig met monitoren en houden rechtzaken tegen bijvoorbeeld een ZIGGO betreffende -thepiratebay- ZIGGO heeft al drie eerdere rechtzaken gewonnen, maar het ziet er nu toch naar uit dat het grote "Hoofd" haar zin gaat krijgen hoor. Binnenkort een nieuwe uitspraak in deze zaak waarvan de internet journalisten sterk denken in een victory voor het grote "Hoofd" Je hebt het dan over partijen die echt wel wat geld hebben, en dit zeker investeren om de vrijheid van Internet te behouden. Maar als deze partijen het al niet redden, waar blijven de kleine fan websites dan? zij hebben immers niet dat geld om zichzelf te verdedigen. Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 18:34 |
||||
http://www.stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=435 |
||||
johnny323 |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 19:26 |
||||
Quote: Dit gaat inderdaad over de FanSubs, over deze zaak komt de rechter pas later met een uitspraak volgens de NU website. Ik had het over de blokkering van -thepirateBay- daarover doet de rechter de 19e uitspraak. :-) (heb FanSubs en blokkering door elkaar gehaald, sorry is aangepast) BREIN HAALDE RUIM 200 WEBSITES OFFLINE IN 2016 johnny323 wijzigde dit bericht op 15-01-2017 om 19:31, totaal 5 keer bewerkt Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
knabbelnootje |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 21:24 |
||||
Ik vermoed dat de rechtbank uitstelt, omdat ze er zelf niet uit komt. Auteursrecht is een lastig onderwerp. Een biertje is lekkerder met een nootje ernaast |
||||
johnny323 |
Geplaatst op zondag 15 januari 2017 22:33 |
||||
Een heel mooi verhaal. Ik en velen met mij hopen natuurlijk dat jij gelijk krijgt. johnny323 wijzigde dit bericht op 15-01-2017 om 22:33, totaal 1 keer bewerkt Hoebahoebahoebahaphaphap |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 07:46 |
||||
Een rechter moet recht spreken lijkt me. amsterdammertje wijzigde dit bericht op 16-01-2017 om 08:05, totaal 1 keer bewerkt |
||||
superopa |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 12:17 |
||||
Een rechter moet recht spreken lijkt me. superopa wijzigde dit bericht op 16-01-2017 om 12:18, totaal 2 keer bewerkt |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 12:46 |
||||
Er is, voor zover wij weten, nog nooit een rechtszaak gevoerd over zo'n zaak. Hobbyvertalingen etc... |
||||
BadHorsie |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 14:21 |
||||
Quote: Daarom proberen ze het telkens te koppelen aan "illegale bronnen". De vertalingen zouden daarvoor bedoeld zijn. Dit heeft dus niet alleen met het "recht" van vertalen te maken. Of de rechter daarin mee gaat is de grote vraag. P.S. Brein gebruikt het woord illegaal zo vaak mogelijk om de indruk te wekken dat iets verboden zou moeten worden. |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 14:55 |
||||
Dat klopt helemaal. amsterdammertje wijzigde dit bericht op 16-01-2017 om 15:05, totaal 1 keer bewerkt |
||||
knabbelnootje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 16:15 |
||||
Quote: Ik zag het. Op dit punt ligt volgens mij de bewijslast bij de partij die het beweert en niet bij Bierdopje. Om een analogie te gebruiken: je kunt een DVD winkel niet voor de rechter slepen, omdat er mensen zijn, die daar DVD's kopen en vervolgens kopieën ervan illegaal op marktplaats door verkopen. Maar toch is dat wel de manier waarop getracht wordt om bijv. Internetproviders aan te pakken. Immers: als je de waterkraan afsluit, dan komt er geen illegaal water meer het huis in. Maar ja.... Legaal water komt er dan ook niet meer in. En dit geldt voor Bierdopje ook. Als je alle ondertitels verbiedt, dan verbied je de ondertitels, die voor illegale kopieën gebruikt worden, maar verbied je ook alles dat voor LEGALE exemplaren gebruikt wordt. Juridisch heet dat "onrechtmatige daad". Immers: mensen die de wet overtreden, moet je aanpakken, maar mensen die de wet NIET overtreden, mag je NIET aanpakken. En je mag van Bierdopje niet verlangen om op dit punt voor politie agent te spelen. Bierdopje aanpakken is daarom de verkeerde partij aanpakken. Althans: zo denk ik erover. Het feit dat die rechter blijft uitstellen, zegt in mijn beleving heel veel. Die rechter snapt ook wel dat de juridische positie van Bierdopje erg sterk is, maar ja...... Als ie partij kiest voor de tegenpartij, zal ie een flink juridisch konijn uit de hoge hoed moeten toveren. En omdat ik meegemaakt heb, dat rechters zich van de meest wereldvreemde redeneringen bedienen, ga ik in deze zaak niks voorspellen. Anderen, die hierboven zeggen dat rechters recht moeten spreken, hebben helemaal gelijk. De praktijk is helaas volkomen anders. Rechters zijn helaas gewone mensen zoals wij allemaal, en hun besluitvorming is daarom beïnvloedbaar. Dat verklaart waarom BREIN per gebruikte zin minstens drie keer het woord illegaal gebruikt. Een rechter moet daar doorheen kijken, maar in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd. Daarom ben ik (hoe vreemd het ook moge klinken, omdat de juridische positie van Bierdopje bijzonder sterk is) helemaal niet gerust op de afloop. knabbelnootje wijzigde dit bericht op 16-01-2017 om 16:18, totaal 2 keer bewerkt Een biertje is lekkerder met een nootje ernaast |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 16:55 |
||||
De rechtszaak ging over LEGALE films en series die je bijvoorbeeld bij Amazone of iTunes of weet ik veel waar kunt kopen. amsterdammertje wijzigde dit bericht op 16-01-2017 om 16:59, totaal 1 keer bewerkt |
||||
knabbelnootje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 18:00 |
||||
Quote: Dat zeg je héél scherp, want dáár gaat het om. Het belangrijkste is het begrip "verspreiden": als ik ondertitels op papier print (of via e-mail) en dat naar een bestand van geadresseerden verstuur, dan verspreid ik. Maar Bierdopje is een forum. Er wordt niets verspreid. Mensen kunnen iets komen halen (of niet). Dat kunnen ondertitels zijn, maar ook jouw laatste blogpost zijn of een trailer van Prison Break seizoen 5. Er wordt GEHAALD en er wordt NIET gebracht (niet verspreid). Als je iets op Internet zet, wil nog niet zeggen dat je iets verspreidt. Dat is erg naief (maar helaas heb ik vaak naieve rechters meegemaakt, die niets van Internet snappen). Maar verspreiden is het absoluut niet. Ten tweede: wat is er mis met het (aan de hele wereld) laten zien van jouw prestatie? Zoals ik al eerder zei: als jij iets vertaalt, ben jij de auteursrechthebbende op die vertaling (en niemand anders). Auteursrechtelijk (de oorspronkelijkheidsrecht-basis) valt jou niets aan te rekenen. Het wordt anders als jij geld aan die vertaling wilt verdienen (het exploitatierecht). Als jij er geld aan wilt verdienen, ben je nog steeds niet strafbaar, tenzij jij aantoonbaar weigert om tot financiële (exploitatie-)afspraken te komen met de rechthebbenden op de origineel bedachte teksten (in die andere taal). In de wereld van de uitgeverij is dit al zo oud als de weg naar Rome. Jammer voor brein is dat Bierdopje de vertalingen niet verkoopt (ook niet indirect via reclame inkomsten op haar site). Kortom: Bierdopje bezit niets (niet het auteursrecht van vertaalde ondertitels), en Bierdopje verkoopt niets. Bierdopje faciliteert alleen maar. Dat is de kern van een forum. Nog een andere anekdote. Mijn dochter kan fantastisch tekenen. Kennen jullie DIDDL nog? Ze tekende (jaren geleden) al die DIDDL figuren super mooi na (met eigen kleurtjes en eigen kleding enzovoorts) en gooide al die honderden (Paint Shop Pro) tekeningen op DEVIANT ART COM. Echt: honderden kopieën van al die figuren, maar dan in haar eigen stijl, eigen kleuren enzovoorts. Maar het waren wel (herkenbaar en aantoonbaar) DIDDL figuren. Denk je nou echt dat iemand dat kind voor een rechter sleept? Ze verdient er geen cent aan en maakt "de facto" alleen maar reclame voor DIDDL. De mensen van DIDDL zouden blij moeten zijn met al die gratis reclame. En ze verspreidde helemaal niets. Het was (net als met Bierdopje) op Internet aanwezig. Als iemand een kopietje van een tekening wilde downloaden, dan kon dat. Kostte niks. Voor haar was het een compliment en een eer als iemand dat deed. Maar verspreidde zij iets? No Way! Maar ik blijf volhouden dat ik rechters de meest vreemde sprongen heb zien maken en weet ik uit ervaring dat "rechtspraak" in Nederland véél meer verklaarbaar is vanuit belang dan vanuit recht. Een biertje is lekkerder met een nootje ernaast |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 18:12 |
||||
Ik heb ook al lang geleerd dat gelijk hebben nog niet betekent dat je gelijk krijgt. Afwachten tot volgende week. Mits er weer uitstel komt😠|
||||
knabbelnootje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 18:23 |
||||
Quote: Helemaal met je eens. En in de tussentijd zou het me niets verbazen als de rechter volgende week de boel opnieuw voor zich uit schuift. Een biertje is lekkerder met een nootje ernaast |
||||
amsterdammertje |
Geplaatst op maandag 16 januari 2017 18:42 |
||||
Dat zou afschuwelijk zijn. Er moet nu maar eens een einde aan komen. |
||||
|