Forum > Off-Topic > Brein is een stichting..!!!
|
|
Pagina 1 van de 1
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Een kleinigheidje..
Brein als stichting is verplicht aan letterlijk iedereen alle papieren en vooral de boekhouding sinds de oprichting open en breed te tonen, op aanvraag.
Iedere stichting is dat verplicht onder de wet.
Dit kan volgens de wet, op papier vereist worden en dan door iedereen die daarom specifiek vraagt..
En zal letterlijk op gevraagd adres compleet afgeleverd moeten worden.
Iedereen kan en mag dit doen.
Effe wat papierwerk invullen wat verder simpel te kopieëren is..
Naam en adres is dan voldoende.. geen verdere complicatie's..
Bij weigering volgt strafrechtelijke vervolging.. mits er aantoonbaar frauduleus gehandeld is.. en zeker als het niet overeenkomstig is met de algemeen opvraagbare belastingaangiftes van iedere stichting in detail.
Mocht er een advocaat bereid zijn op deze site, om de juiste papieren op te stellen.. zal ik ze hier posten..
En dan zal ik de eerste aanvraag doen.. volgt mij dan iemand?? eeuuh.. ??
Tja, wet is wet toch?? Ik hoop dat ze dan op termijn kunnen leveren.. in tekortkoming staat ook een straf op..
Ik hoop dat ze een superkopieermachine hebben staan..
Eeuh bierdop.. 16.000 leden??
Als er dan, in de papieren, die iedereen dan moet hebben, letterlijk op papier, een frauduleus geval ontdekt wordt, zal elke advocaat er met plezier opspringen.. om die geldschieters die erachter zaten en dit willens en wetens hebben toegestaan, onderuit te halen.
Van Brein zelf als stichting, is dus niets te halen, tenzij er aantoonbaar geld versluist is!
Dat kan dan iedereen letterlijk op papier zien.. en een aanklacht indienen..
En dan in opzet, allen te samen, een reden hebben om dus iedereen te compenseren, die ooit door deze stichting benadeeld/bedreigd is.
Maar ben jezelf fout bezig geweest.. zal dit dus geen bijdrage leveren.. ..haha
Vooral geld halen van die bedrijven die ooit ondersteuning hebben gegeven en achter die frauduleuse, maffia-achtig bedreigingen zaten met geld en advocatuur om een oneindige en dure rechtzaak op te starten tegen iedereen die in principe met niets anders, dan een hobby en dus ergens menselijk bezig was....
Verschuilend achter niet bestaande of zelfs leugenachtige feiten die door iedere getuige weerlegd kunnen worden, die ooit bij een Brein actie aanwezig was.
Ik denk zo'n 30.000 zaken dus.. klein geschat..
1 aantijging.. en ik denk met zo'n 10.000 getuigen die het weerleggen.. een no-brainer..
Ik weet alleen al van 1 geval.. waar toendertijd op valse beschuldigingen 20.000 gulden als afkoopsom betaald werden met als overeenkomst dat er ieder jaar 5000 gulden als sponsoring naar brein moesten worden overgemaakt, waar ik toevallig bij de beide gelegenheden als onafhankelijke getuige aanwezig was op de achtergrond.. zowel bij "het geval" alswel bij de afwikkeling..
Ten eerste klinkklare leugens op hun site.. voordat ze binnenkwamen.. maw het verhaal stond reeds op de site voordat ze hun controle deden met een beschrijving van de vlucht-scene van de eigenaar van de betreffende videotheek omdat hij schuldig was aan overtredingen en dat voordat ze uberhaupt binnen waren geweest.. nou, niemand vluchtte..
Uiteindelijk werd diegene die representatief was voor brein onder uiting van bedreiging van rechtzaken, in cash nadien op de hand uitbetaald..????
De eigenaar ging daarin mee, om maar van Brein af te zijn.. ik heb dit letterlijk gezien in een videotheek in het jaar 1999.
Hij heeft daarna ook nooit meer last van hen gehad en is daarna begonnen om gedownloade films te verkopen, wat hij eerder nooit heeft gedaan, om zijn zaakje te redden.. tja.. die tijd.. toen de videotheken begonnen te verdwijnen en er nog geen bluray was!!
Geen zuchtje meer van Brein.. ze waren in principe omgekocht!!!!
Ik hoorde naderhand dat hij dat bedrag van 5000 gulden elk jaar overmaakte naar hun rekening en ik denk dat hij daar concrete gegevens van heeft.
Sinds dit "accefietje" ben ik weinig en al zeker 5 jaar niet meer in zijn zaak geweest.
In elke rechtszaak zal ik dit getuigen..! en geloof me, alleen al op deze zaak niet als enigste.. er stonden zeker 5 mensen met open mond te kijken..
Dus zo'n 30.000 zaken volgens hun website.. met 15.000 zaken min of meer frauduleus.. maal 5 getuigen per zaak gemiddeld.. eeuuh???
Veel geld te halen dus..
Ik roep dus elke advocaat op die zin heeft.. 1-tje winnen is genoeg..
Dan is de link naar de "grote" snel gelegd
Laten we de zaak eens omkeren.. met wat ons menselijk recht is...... en volgens de wet..
Maar dan.. an masse... laat ze iedereen eens eens zien waar ze mee bezig zijn..
En voortaan het recht ontnemen aan elke stichting om ooit nog eens iemand te bedreigen.. met geld en macht van een alles bepalende achterban.. uberlord..
Want zelf hebben ze niets (nou ja, zwart op de boeken).. en zijn ze niets.. dik gebakken lucht.. dusss..
punt.. DIKKE punt..
gekkie2
|
|
|
VET, Ik ben van de patij als het zover is. Ik ben benieuwd of al dat geld wat Brein claimt ook daadwerkelijk naar de door hen geopperde, gedupeerde artiesten, acteurs, producenten enz gaat.
Greetz Dj wacko
|
|
|
Pff.. volgens mij een hoeks..
maar in ieder geval reële actie..
ik wacht tot er een advocaat uitspraak doet.
sees
|
|
|
Ik doe mee, maar ben geen advocaat. Ik ben positief tegen alle acties die in nadeel zijn van maffiosi praktijken die Brein iedere dag uitvoert.
Als er iets is opgezet is een klein linkje naar GeenStijl geen moeite.
Zal zeker een topic krijgen op GeenStijl en dan pak je al weer een veel groter publiek.
|
|
|
als dat betekend dat brein extra mankracht, tijd en kosten moet maken wil ik best een aanvraag indienen. als iedereen dat doet, zit kuiken met een probleempje denk ik.
alleen zal er dan wel iemand moeten zijn die een juridische correcte brief opstelt, die je alleen met naam enz. hoeft aan te passen.
|
|
|
Leuke actie hoor, en al heb ik een gloedhekel aan brein, ga ik even advocaat v/d duivel spelen.
Stel 1500 personen vragen dit aan, ze zullen hier regelmatig kijken of hun dwang etc etc wel word uitgevoerd en zullen dit ook wel lezen.
Het is voor hun dan namelijk makkelijk te stellen dat er kwade opzet is of wat voor achterlijke reden ze ook kunnen bedenken.
Let wel, de wet is er voor diegene met geld, en niet voor diegene die de waarheid achter zich heeft.
Maar mocht brein dit inderdaad lezen, wil ik tegen ze zeggen .....
(wegens copyright van Gordon Ramsay kan ik dit natuurlijk niet plaatsen)
|
|
|
Als een advocaat dit kan opstellen dan doe ik zeer zeker mee!
|
|
|
Laat een jurist een mooie, goede brief opstellen en ik doe mee.
Misschien een idee, vraag een bekende advocaat om voor 1 keer, kosteloos te brief op te stellen.
Naamsbekendheid doet ook veel.
|
|
|
Ik denk dat de topic starter zich baseert op de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur). Deze geldt alleen voor overheidsinstanties en niet voor stichtingen, dus ook niet voor Brein.
Overigens mag de instantie die de gegevens openbaar moet maken wel de kosten hiervan declareren bij de aanvrager, hetgeen fors in de papieren kan lopen.
|
|
|
Elke stichting hoort openheid van zaken te geven.
Kijk maar bij wikipedia en Kvk.nl
Het volgende gevonden bij kamer van koophandel over Brein:
Naam: Stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland, Brein
Vestigingsadres: Siriusdreef 28
Vestigingsplaats: 2132WT Hoofddorp
Internetadres: www.brein.info
KvK-nummer: 34120096
Soort Inschrijving: Rechtspersoon
|
|
|
Quote:
thefonzzz schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:43:
Ik denk dat de topic starter zich baseert op de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur). Deze geldt alleen voor overheidsinstanties en niet voor stichtingen, dus ook niet voor Brein.
Overigens mag de instantie die de gegevens openbaar moet maken wel de kosten hiervan declareren bij de aanvrager, hetgeen fors in de papieren kan lopen. |
Volgens mij is bovenstaande (helaas) de waarheid. Ik kan ook nergens op internet vinden dat een stichting stukken openbaar MOET maken. Het bestuur hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, hooguit de raad van toezicht (indien aangesteld) en instanties waarvan zij subsidies ontvangen (zal in dit geval denk ik de overheid zijn).
|
|
|
Ik weet niet of er mensen zijn met een rechtsbijstandsverzekering, waarschijnlijk kunnen zij een brief zo voor je opstellen.
Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie
|
|
Advertentie |
|
|
|
|
|
|
Quote:
brandonio010 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:25:
Volgens mij is bovenstaande (helaas) de waarheid. Ik kan ook nergens op internet vinden dat een stichting stukken openbaar MOET maken. Het bestuur hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, hooguit de raad van toezicht (indien aangesteld) en instanties waarvan zij subsidies ontvangen (zal in dit geval denk ik de overheid zijn). |
Een stichting hoeft zich slechts beperkt te verantwoorden tegenover de belastingdienst. Stichtingen die ANBI (Algemeen Nut Beogende Instellingen) zijn moeten iets meer verantwoorden maar dat zijn eigenlijk een klein aantal details die je ook bij bijvoorbeeld webwinkels tegenkomt.
|
|
|
Wat is een stichting
Stichting
De stichting is voornamelijk bekend van de goede doelen die van deze rechtsvorm gebruik maken. Daarnaast staat de stichting aan de borreltafel bekend als een rechtsvorm om allerlei vage voordeeltjes mee te behalen of andere semi-legale zaken mee te doen. Dit artikel gaat over de stichting, de kenmerken van de stichting en wat er waar is van de borreltafelpraat over de handige voordeeltjes.
Stichting
De stichting is, zoals beschreven, voornamelijk bekend als rechtsvorm voor het goede doel. Dat komt door de wettelijke bepalingen die regelen hoe een stichting moet handelen. De stichting moet wettelijk gezien namelijk een bepaald doel hebben dat zij probeert te verwezenlijken. Daarnaast mag dit doel in beginsel niet zijn het doen van uitkeringen aan oprichters of personen die lid zijn van de organen (zoals het bestuur) van de stichting.
Ook mogen uitkeringen enkel worden gedaan zolang die een ideële strekking hebben. Als ondernemingsvorm is de stichting dus niet geschikt. Eventueel behaalde winst kan niet worden uitgekeerd aan oprichters of bestuursleden en de ideële strekking wordt daarmee ook niet gediend.
Verdere kenmerken stichting
Een ander kenmerk van de stichting is het verbod op leden (die bijvoorbeeld de vereniging wel heeft). Daardoor hoeft er geen ledenvergadering plaats te vinden om belangrijke besluiten te nemen. Dat is gunstig, want bij veel verenigingen functioneert de ledenvergadering slecht: de opkomst is laag en de kennis van het onderwerp en belangstelling van de leden vaak ook.
Behalve dat de stichting als rechtsvorm voor goede doelen wordt gebruikt, zijn er ook andere toepassingen. Zo zijn veel betaald-voetbalclubs een stichting, zijn omroepen vaak een stichting, net als ziekenhuizen, musea, laboratoria en zorginstellingen. Er bestaan in totaal zo’n 150.000 stichtingen in Nederland.
Oprichten stichting
Het oprichten van een stichting is, net als bij alle andere rechtspersonen, iets dat bij de notaris moet worden gedaan. Een notariële akte is namelijk vereist. In die notariële akte moeten de statuten van de stichting worden opgenomen. Daar moet onder andere de naam van de stichting, het doel van de stichting en de wijze van benoemen en ontslaan van bestuurders in worden opgenomen. Deze statuten kunnen enkel worden gewijzigd door bestuurders wanneer dit in de statuten is opgenomen, in alle andere gevallen is hier een rechter voor nodig.
Naast het opmaken van een notariële akte zijn de bestuurders verplicht om de stichting te laten inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
De werking van de stichting
Wanneer een stichting wordt opgericht, hoeven de oprichters niet direct een storting te doen. Ze kunnen de doelen van de stichting proberen te verwezenlijken via bijvoorbeeld het binnenhalen van donaties, het hebben van een onderneming in de stichting (de winst moet dan wel ten goede komen aan de stichting en kan niet worden uitgekeerd aan oprichters/bestuursleden et cetera!) of via het verkrijgen van subsidies.
Verder moeten bestuurders samen hun beslissingen nemen. De statuten kunnen echter één of meer individuele bestuurders extra bevoegdheden geven, bijvoorbeeld om individueel te handelen in naam van de stichting.
Verder hoeven de bestuurders eigenlijk met weinig rekening te houden. Ze hebben geen aandeelhouders of leden om verantwoording aan af te leggen en moeten zich voornamelijk houden aan hun eigen statuten en aan de wettelijke bepalingen (waaronder het verbod op winstuitkeringen aan bestuurders/oprichters!).
Het is echter wel mogelijk dat de bestuurder van een stichting op verzoek van het openbaar ministerie of van een belanghebbende door de rechter kan worden ontslagen (wegens wanbeheer).
Ontbinding stichting
Een stichting kan door het bestuur en door de rechtbank worden ontbonden. Door het bestuur wordt de stichting ontbonden met een simpel bestuursbesluit.
De stichting wordt door de rechtbank ontbonden wanneer het in hoge mate onwaarschijnlijk is dat zij ooit haar doel zal bereiken, wanneer het doel is bereikt of wanneer het doel niet meer kan worden bereikt en wijziging van het doel niet in aanmerking komt. Ook het doen van winstuitkeringen aan bestuurders of oprichters kan leiden tot ontbinding.
Verder zijn de algemene regels van rechtspersonen van toepassing op de stichting. Dat houdt in dat stichtingen met een doel of strekking die tegen de goede zeden of de openbare orde zijn ook niet zijn toegestaan en kunnen worden ontbonden (en eventueel worden verboden).
Wanneer een stichting wordt ontbonden kan het zo zijn dat er meer baten zijn dan lasten (er blijft geld over), er meer lasten zijn dan baten (er is geld tekort) of geen van beiden (geen lasten, geen baten). In elk geval is een andere handelswijze gepast. Het eerste geval komt het meeste voor: er blijft geld over wanneer de stichting wordt ontbonden. In dat geval moet dit geld worden uitgekeerd volgens de statuten. Bij oprichting van een stichting is het namelijk verplicht om aan te geven waar een eventueel overschot bij ontbinding naartoe gaat óf op welke manier wordt vastgesteld waar dit naartoe gaat.
‘Handige voordeeltjes’ van de stichting
De handige voordeeltjes die de stichting als rechtsvorm worden toegedicht in allerlei vreemde juridische constructies zijn vaak grotendeels overdreven. Dit komt voornamelijk door het feit dat er geen winstuitkeringen uit de stichting mogelijk zijn. Een stichting die winst maakt moet die winst aan het ideële doel besteden: al het geld dat binnenkomt moet dus naar een ‘goed doel’.
Wat wel mogelijk is, is het in dienst zijn als werknemer bij de stichting. Werknemers van de stichting mogen betaald worden voor hun werk. Sterker nog: enkel de stichting beslist hoeveel geld er betaald wordt aan werknemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de goede doelen (stichtingen) die zwaarbetaalde directeuren in dienst hebben. Of dat terecht is of niet: er is met een stichting wel dergelijk een goede boterham te verdienen, maar het doel mag niet zijn het verdienen van een goede boterham (en dus het doen van uitkeringen aan bestuurders of oprichters).
Het doen van winstuitkeringen aan oprichters of bestuurders kan immers leiden tot ontbinding van de stichting.
Daarnaast is er nog een veelgebruikte ‘handige’ constructie met een stichting: de stichting administratiekantoor. Dit is een stichting die ervoor zorgt dat stemrechten van een onderneming (bv/nv) niet in handen vallen van degenen die het dividend ontvangen, maar dat deze stemrechten altijd in handen de stichting zijn. Die stichting wordt dan bestuurd door personen die loyaal zijn aan de directie of aan bepaalde (minderheids)aandeelhouders.
Stichting – Conclusie
De stichting is een rechtspersoon die voor verschillende soorten organisaties wordt gebruikt. Dit betreft onder andere goede doelen, ziekenhuizen, musea en zorginstellingen.
De stichting is echter ongeschikt als ondernemingsvorm: winstuitkeringen aan oprichters/bestuurders zijn niet mogelijk. Dit perkt ook alle ‘handige’ manieren in om met stichtingen bepaalde voordelen te ontvangen.
Wanneer een stichting niet (goed) wordt bestuurd kan een bestuurder door de rechtbank worden ontslagen. Tevens kan de rechtbank de stichting ontbinden wanneer zich bepaalde (in de wet beschreven) situaties voordoen.
Wij kunnen u ook in contact brengen met een goede advocaat. Laat gewoon uw gegevens hierbeneden achter en wij bellen u vrijblijvend terug om de mogelijkheden in uw zaak te bespreken.
Ook kan worden gekeken of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand ('pro deo').
Bron: www.wetrecht.nl
Heeft u een advocaat nodig? Vul uw naam en telefoonnummer hierbeneden in het rode vak in en klik op 'Bel mij'. Heeft u geen advocaat nodig, maar heeft u enkel een juridische vraag? Stel uw vraag dan op Vraag het de Meester, dit kan al vanaf 15 euro!
WOW!
|
|
Gebruiker
|
Zij zijn het dan wel misschien verplicht om hun verslagen openbaar te maken. Maar zij hoeven dit dus niet kosteloos te doen hoor!
Bierdappje developer Bierdappje in de Google Playstore
|
|
|
|
Je hebt geen rechten om een reactie te plaatsen of het topic is gesloten
|
|