BierdopjeV3 Alpha nu beschikbaar. Wil je helpen? Kijk dan hier
|
|||||||||
Auteur | Bericht | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sypher |
Geplaatst op maandag 02 april 2012 18:09 |
||||||||
Management
Voor de nieuw site gaat er een hoop veranderen, tot aan frameworks en backends aan toe. Code (php): Hieruit kan je uitlezen:
De nieuwe API zal ratelimited zijn. Je kan dus niet meer onbeperkt tegen de API aan praten, 80.000 API calls op een dag voor één gebruiker zal er niet meer bij zijn. Limieten zullen enigszins coulant worden ingesteld, en kunnen we desgewenst per applicatie verhogen. Dat laatste zullen we natuurlijk alleen doen als we er 100% van op aan kunnen dat de developer er alles aan heeft gedaan om efficiënt met de API om te gaan. Je krijgt in de return / headers van de return X-Ratelimit headers terug waarin je kan zien hoeveel je er nog over hebt. Op die manier kan je je applicatie bijv. in een zuinigere modus zetten. Afijn, we dumpen de api keys en gaan over tot oAuth (zoals o.a. Twitter, Foursquare etc ook gebruiken). Hiermee zal je dus afhankelijk zijn van een gebruiker namens wie je API calls gaat doen. Deze gebruiker zal de eerste keer goedkeuring moeten verlenen of applicatie X bepaalde acties namens zijn/haar account mag uitvoeren. Een voordeel hiervan is dat de authenticatie grotendeels user-based is. Dit brengt een groot voordeel met zich mee: applicaties kunnen "schrijf" toegang krijgen om bepaalde zaken aan te passen. Hier valt aan te denken:
Vooralsnog zijn we niet van plan zaken als "bedankjes" te automatiseren, dit omdat dit de kracht hiervan wegneemt. Als applicaties ineens "ongemeende" bedankjes kunnen gaan plaatsen schiet niemand daar wat mee op. De applicatie kan zowel read-only (enkel ophalen algemene / user specifieke gegevens) als read-write (ophalen + wegschrijven van bepaalde gegevens) werken. De gebruiker krijgt bij de vraag om toestemming de keus om dit toe te laten. Om dit veiliger te laten verlopen zal dit ook betekenen dat applicatienamen uniek gaan worden. Je kan hier ook een logo, beschrijving, link naar je website etc aan meegeven welke de gebruiker gaat zien. Goed, dit was het even voor zover. Nogmaals: dit is een draftversie en kan nog altijd veranderen. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, aanvullingen etc! |
||||||||
lodder |
Geplaatst op dinsdag 03 april 2012 08:51 |
||||||||
In deze draft zie ik een belangrijke stap voorwaarts op het vlak van API voor bierdopje. |
||||||||
Advertentie | |||||||||
|
|||||||||
zyronix |
Geplaatst op dinsdag 03 april 2012 09:51 |
||||||||
Quote: Mijn voorkeur gaat uit naar xml, maar dit is een persoonlijke voorkeur. Waarom zou je eigenlijk via de API in RSS praten? Quote: Deze ratelimiter, gaat dit op basis van user of applicatie? Mag een applicatie max X calls doen? Of mag een user X calls doen? Quote: Goeie verandering! Quote: Ik zou dit heel anders willen benaderen. Ik wil niet geautomatiseerd bedankjes gaan sturen. Stel je download een subtitle met AutoSub, ik wil op die subtitle kunnen klikken en een bedankje typen. Als ik nu zou willen bedanken zou ik naar de website van bierdopje moeten gaan inloggen aflevering opzoeken, bedankje typen. Als dit nou ook via de API zou kunnen zou geweldig zijn! Het gaat er bij mij dus niet om dat automatisch bedankje stuurt, eerder dat je vanuit applicaties ook bedankjes kan sturen. Quote: Unieke naam? Je hebt bij OAuth een sleutel van de applicatie, op die manier kan je zeker weten dat het van die applicatie afkomt. Deze sleutel kan ook bij opensource projecten verborgen meeleveren. Op die manier weet je zeker dat je toegang geeft alleen aan die applicatie. Wel is het aan te raden om voor dit authentizeren HTTPS te ondersteunen, anders kan je de develsleutel als nog meelezen. Quote: Net als @lodder ben ik geintereseerd in welke calls er beschikbaar komen. <removed> |
||||||||
zyronix |
Geplaatst op dinsdag 03 april 2012 10:14 |
||||||||
Trouwens over OAuth: <removed> |
||||||||
blaitem |
Geplaatst op dinsdag 03 april 2012 11:12 |
||||||||
Gebruiker
Schitterend, ik kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan. |
||||||||
zyronix |
Geplaatst op dinsdag 03 april 2012 11:50 |
||||||||
Quote: Dit zou je natuurlijk zelf kunnen programmeren, als de favorieten geschikbaar worden via de API. Dat haal je deze favorieten shows op, ga je bij de shows kijken of er nieuwe afleveringen zijn (airdate variable). Dit is denk ik beter omdat je namelijk niet allerlei van dit soort 'kleine' features wilt hebben. <removed> |
||||||||
Sypher |
Geplaatst op dinsdag 03 april 2012 16:44 |
||||||||
Management
Quote: Sowieso in grote lijnen die we al hebben, met extra calls. Wellicht gaan er een paar uit de huidige sneuvelen omdat deze veelal "wrappers" zijn voor andere calls. Quote: Vraag me dan toch echt af waarom. XML is "vies" en heeft een flinke overhead. Als we JSON gingen verplichten zou dat op termijn een hoop bandbreedte (en kopzorgen ) kunnen besparen Waarom RSS: Nou in principe kunnen we de data naar elk gewenst formaat export-filteren. Quote: Dat is nog niet besloten maar ik zie 2 opties:
Dat laatste is natuurlijk wat eenvoudiger bij te houden en minder makkelijk te omzeilen zeg maar Daarnaast zie ik niet in waarom je meerdere apps zou moeten hebben die allebei veelvuldig API calls aan het doen zijn Maar goed, kan alle kanten op nog. Quote: Het probleem is dat je dan in principe ook je applicatie automatisch, zonder tussenkomst van de eindgebruiker, ongemeende bedankjes de wereld in kan schieten. Wat de applicatie kan, kan het ongetwijfeld ook unattended. Of we moeten daar weer een extra bevestiging server-side voor vereisen, maar dat is wat veel gedoe. Het zou feitelijk hetzelfde zijn als het forum, welke ook niet via de API beschikbaar zal zijn. Quote: Het gaat meer om de duidelijkheid naar de eindgebruiker. Stel dat we een eigen applicatie uit gaan geven, en die 'Bierdopje.com Live' gaan noemen. Kan jij vervolgens - in theorie - diezelfde naam pakken, de gebruiker ziet He! dat is de officiele app dus die accepteer ik. Vervolgens kan jij met je app weer "foute" dingen gaan doen Tuurlijk dat kunnen we afvangen door er een tagje 'official app' aan vast te knopen of 'verified app' maar dat is ook weer zoveel gedoe. Als we de appname een index maken zou dat dit probleem voorkomen. Quote: Ik weet niet in hoeverre dit gaat gebeuren. We doen geen bankzaken oid, dus om het enkel te versleutelen omwille van die key is dat wat prijzig (qua resources want SSL kost CPU, maar ook financieel aangezien we dan per webserver een extra IP nodig hebben ) Quote: Mooi artikel, heb die even tussendoor doorgenomen. Moeten we dus NIET de Twitter-approach nemen (wel qua app registratie) maar de Google of (ugh) Facebook mbt de consumer secrets. Gaat het nog leuker maken, er zijn nu al vrij weinig oAuth provider classes beschikbaar dus maakt dat er niet makkelijker op vrees ik. Gaat sowieso wel oAuth 2.0 worden natuurlijk Zo, weer even creatief geknipt en geplakt met die quotes |
||||||||
zyronix |
Geplaatst op woensdag 04 april 2012 08:59 |
||||||||
Quote: net als in het autosub topic vraag ik me af wat je precies bedoelt met rate limiter? Snelheid limiteren (max 50 kb/s)? Of calls limiteren (50 calls per dag?)? En aan wat voor een hoeveelheid loop je te denken? Ik ben voor gebruiker en niet gebruiker / app, een veel schonere oplossing ^^ Quote: Als je een spamfilter in bouwt voorkom je dit Want als het automatisch gaat, is de kans groot dat bedankjes steeds het zelfde. Of je stelt dit in als regel voor de API, als mensen het toch doen disable je de OAUTH sleutel. Ik wil graag bedankjes doen, maar vind het nu gewoon te omslachtig om het te doen. Quote: Ik vind het aangeven dat een applicatied verified is eigenlijk wel een goed idee, dan kan je zien of andere gebruikers positief reageren op een applicatie en dat het geen applicatie is die heel buggy is. Met verified bedoel ik dat de applicatie goedgekeurd is door jullie, dat ie voldoet aan alle richtlijnen. Verified apps hebben dan een minder limiet op calls ofzo. En niet verified apps kunnen maar 5000 calls per dag doen ofzo. (tis maar een ideetje ) Quote: Twitter bevat toch ook geen bank zaken en heeft toch https? Veel gebruiker gebruiken het zelfde wachtwoord voor mail, bierdopje, webshops etc... En waarom heb je een extra IP adres nodig? https kan je gewoon aan port 443 binden op het zelfde IP adres. Het certificaat kan je ook zelf maken, maak je eigen bierdopje CA aan. Als mensen een OAUTH registeren kunnen ze ook het server certificaat + ca certificaat downloaden om te checken. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de applicatie ontwikkelaar. Quote: Een knutselwerk van een kleuter is er niks bij! <removed> |
||||||||
Sypher |
Geplaatst op woensdag 04 april 2012 17:57 |
||||||||
Management
Quote: Nee, gaat om dat men maximaal X requests kan doen. Trucs om buiten die X requests de boel te gaan vertragen zodat het blijft werken zou kunnen, maar heeft niet de voorkeur. Dat zou dan sowieso veel minder dan 50 kb/s worden, denk eerder aan 1. Quote: Is iets simpeler in te bouwen, maar als iemand wel weer meerdere programma's door elkaar gebruikt kan die snel tegen een limiet aanlopen. Maar daar zijn ook wel weer oplossingen voor de vinden, Premium members krijgen meer API calls bijv. Quote: Zou kunnen, maar Quote: Dat is nu sowieso "verboden", alle andere communicatie dan via de API mag niet Geen HTML scraping of remote form posting dus. Quote: Hmm dat klinkt op zich wel goed, maar dan blijft de unieke naam sowieso bestaan want anders kan men een "not verified" app gaan zitten faken Quote: Je kan maar één SSL site per IP draaien, tenzij je SNI gaat gebruiken maar als je gebruikte applicatie/library/browser dat niet snapt ben je de klos want dan krijgt men enkel de éérste site te zien. Als we het doen, doen we het goed en niet halfbakken met self-signed certificaten maar gewoon met een (wildcard) certificate. Er gaat straks meer dan één SSL site draaien, want ook de login moet over SSL lopen. Dan heb je er dus al 2, en hebben we dus 2 "schone" IP's nodig. Maar dan spreek je over een euro per IP (gaat ongetwijfeld (fors) omhoog straks) per maand dus niet echt een ramp. [/quote] Een knutselwerk van een kleuter is er niks bij! [/quote] Arg, en nu weer |
||||||||
susedora |
Geplaatst op donderdag 26 april 2012 18:22 |
||||||||
Hi, kan iemand me vertellen waar ik docs voor API v2 vinden kan? Of is dit een "work in progress" dat via deze discussie topic besproken word? |
||||||||
Sypher |
Geplaatst op donderdag 26 april 2012 18:44 |
||||||||
Management
Er zijn nog geen docs, dit is nu een designfase waarin we input van onze API gebruikers willen verzamelen. |
||||||||
Seba28 |
Geplaatst op donderdag 26 april 2012 18:55 |
||||||||
Wat de bedankjes betreft.. Seba28 wijzigde dit bericht op 26-04-2012 om 18:56, totaal 1 keer bewerkt |
||||||||
Diecke |
Geplaatst op donderdag 26 april 2012 19:16 |
||||||||
Quote: Niet mee eens. Wanneer een bedankje automatisch gaat is de hele waarde ervan af en wordt het even waardevol als het aantal downloads, waardoor je dan beter 1 van de 2 weg kan laten. Een bedankje heeft véél meer waarde persoonlijk dan automatisch. Gewoon zo laten Volgens mij telt de downloadmeter ook de downloads met API mee |
||||||||
adri |
Geplaatst op donderdag 26 april 2012 19:57 |
||||||||
Misschien een onderscheid maken tussen bedankjes van op bierdopje.com en van third party applicaties. Als je dan kijkt naar de bedankjes, zie je ergens staan "2345 gebruikers bedankten de *uploader van de sub* voor zijn zijn ondertitel via een third party applicatie." oid natuurlijk . |
||||||||
Seba28 |
Geplaatst op donderdag 26 april 2012 20:15 |
||||||||
Quote: Ben ik wel mee eens maar gezien het groeiend aantal 'goeie' sub dl'ers vrees ik dat het bedankjes systeem teniet zal gaan. Waarom de moeite doen wanneer men gewoon op een knop moet duwen voor zijn subs te dl'n. Of in vele gevallen zelfs niet meer moet klikken en het automatisch gebeurt. Dan zou ik persoonlijk als vertaler toch nog liever zien dat mijn sub werkelijk door een 3rd party is gedl't en bedankt werd. Enfin we kunnen dit simpel houden.. Misschien dat men een poll kan houden als volgt. Willen vertalers een bedankje zien ook als hij is geautomatiseerd. Ja. Graag. Nee met risico dat er gewoon geen bedanking komt. Zoals ik het nu zie evolueren we toch naar een bedankloos systeem. Ik zie dit aan de huidige bedankjes en eerlijk gezegd aan mezelf. Ja, ik wij gerust ook de vinger naar mezelf. Ik ben vertaler maar sinds ik jbiersubdl'r gebruik bedankt ik enkel nog als ik er specifiek aan denk en wat meer tijd heb om BD even af te schuimen. Laat men de keuze geven aan de vertalers.. Een poll kan soelaas brengen. |
||||||||
susedora |
Geplaatst op vrijdag 27 april 2012 16:59 |
||||||||
Hi Sypher, |
||||||||
Sypher |
Geplaatst op vrijdag 27 april 2012 19:14 |
||||||||
Management
Quote: HTTPS levert overhead, een hogere systeemload en in principe hogere maandlasten met zich mee. Aangezien de user authenticatie via een ander (wel SSL-secured systeem zal verlopen is dat voor de API wellicht overkill. Quote: Lijkt me geen probleem Quote: Dat kan toch al, voegen we yaml toe dan is het info.yaml Ik ken zo 123 geen nette api's die dat op die manier doet, jij? Quote: Die snap ik even niet, heb je een voorbeeld? Sypher wijzigde dit bericht op 27-04-2012 om 19:14, totaal 1 keer bewerkt |
||||||||
susedora |
Geplaatst op zondag 29 april 2012 11:48 |
||||||||
Hallo Sypher, |
||||||||
Sayoki |
Geplaatst op vrijdag 04 januari 2013 10:11 |
||||||||
In welke fase van ontwikkeling zit de API 2.0? -- Sayoki |
||||||||
Sypher |
Geplaatst op zaterdag 05 januari 2013 16:32 |
||||||||
Management
Quote: In de plan fase. Hij kan sowieso niet eerder komen dan de (public) beta van v3. |
||||||||
Seba28 |
Geplaatst op zaterdag 05 januari 2013 16:55 |
||||||||
En wanneer komt de public beta van v3 ? |
||||||||
Nemesis7 |
Geplaatst op dinsdag 23 april 2013 12:33 |
||||||||
Is hier nog iets nieuws over te melden? |
||||||||
Sypher |